קידום העסק באינטרנט מתחיל מתוכנית שיווק חכמה
איך לקדם את העסק באינטרנט ביעילות ובלי ביזבוזי זמן וכסף.
תחום השיווק באינטרנט לעסקים רווי בעודף מידע, מלא ב"מילים חמות" (buzzwords) ובכל מיני אמונות טפלות וסיסמאות שבעלי עניין רצו שנאמין בהם. כל אחד שסיים קורס קידום אתרים מכריז על עצמו כ"מומחה לשיווק באינטרנט" ומרשה לעצמו להפחיד בעלי עסקים בכל מיני רעיונות נבובים ש"חייבים אותם, אחרת זה לא יעבוד" ואז לנקוב במחיר אסטרונומי לשירות ללא שום התחייבות לתוצאות, כל זאת תוך ניצול חוסר הידע של בעל העסק.
היות, ולצערנו, זהו המצב הרווח כיום בישראל, בעלי עסקים שרוצים להתחיל לשווק את העסק שלהם במדיה הדיגטלית, פועלים באחת משתי דרכים - האחת, לומדים את נושא השיווק הדיגיטלי ומבינים איך לקדם את העסק שלהם באינטרנט והשנייה, הנפוצה יותר והמסוכנת יותר, מקבצים אוסף של פעולות לביצוע, בוחרים ספקים שיבצעו אותן ומתפללים שהכסף לא נזרק לחינם והעסק יניב לקוחות חדשים ותוצאות חיביות.
מה הכוונה ב" מקבצים אוסף של פעולות לביצוע"? זה מה שהרבה בעלי עסקים עושים - קוראים איזה מאמר וחצי פה ושם, שואלים כמה חברים, ניזונים מכותרות מבטיחות שראו באינטרנט או בטלוויזיה ומחליטים לרוץ לכבוש את מרחבי הרשת באמצעות אתר אינטרנט לא יעיל ("הבן של גיסתי מבין במחשבים הוא יבנה לי את האתר"), בונים דף פייסבוק עסקי ( "כי חייבים פייסבוק" או "פנה אלי ספק שהבטיח לי 2000 לייקים בתוך שבוע, אני הולך על זה"). מגדילים לעשות בעלי העסקים האגרסיביים שבונים לעצמם קמפיין פרסום בגוגל ולפני שהם בכלל מבינים מה קרה הלכו כמה אלפי שקלים אבל תוצאות עסקיות? אין!
אם ככה, מה הפתרון? הרי אי אפשר לצפות מבעל עסק שיהיה מומחה בשיווק באינטרנט, גם ככה יש לו כל כך הרבה נושאים אחרים לטפל בהם בעסק... טעות, בוודאי שאפשר לצפות!
כל בעל עסק רציני, כל מנכ"ל וכל מנהל שיווק חייבים להבין לפחות את עקרונות השיווק באינטרנט, בדיוק כמו שהם מבינים בהנהלת חשבונות, תשלומי שכר, יבוא-יצוא, ניהול מלאי והכנת הצעות מחיר.
אין זה אומר שנהפוך כל בעל עסק למנהל שיווק דיגיטלי, ממש לא, אבל אם הוא רוצה להצליח להשיג תוצאות מקידום העסק באינטרנט הוא חייב להבין לפחות את המושגים העיקריים - מהו אתר אינטרנט, איזה סוג אתר יקדם את העסק, מי יודע לבנות אתר כזה, איפה מאחסנים את האתר, איך כותבים תוכן שיווקי, מהן אפשרויות הפרסום באינטרנט, מה יעילותן של רשתות חברתיות, איזה אפשרות פרסום הכי מתאימה לעסק שלי ואיך למדוד תוצאות.
ובשורה התחתונה, שאלה שחייבים לדעת לענות עליה לפני שמתחילים - כמה זה יעלה, איזה תקציב אני צריך להקמת התשתית ואחר כך לשיווק שוטף, לאיזה תוצאות עלי לצפות.
נקודת פתיחה הכרחית - תוכנית שיווק באינטרנט
הדרך הטובה ביותר להשגת תוצאות עסקיות חיוביות בשיווק באינטרנט היא הכנת תוכנית שיווק מפורטת ומקצועית.
בדיוק כמו שמכינים תוכנית עסקית או תכנון תזרים מזומנים, כך צריך לבנות תוכנית שיווק באינטרנט.
מהי מטרת תוכנית השיווק באינטרנט?
להכין ולפרט סדר פעולות שיווק המותאמות ספציפית לעסק, למטרות העסקיות שלו ולהגדיר את האמצעים והתקציב הדרושים להשגת המטרה.
תוכנית שיווק מקצועית תסנן ותדגיש רק את ערוצי השיווק היעילים לעסק ותפזר את גל השמועות הלא נכונות ששמענו במשך הזמן לגבי שיווק באינטרנט.
אילו נושאים כלולים בתוכנית?
תוכנית השיווק באינטרנט תכיל ותפרט בפירוט רב את הנושאים הבאים:
• אסטרטגיה:
מהן מטרות העסק ואיך אפשר להשיג אותן בשיווק דיגיטלי. מיהו קהל היעד ואיך אפשר להגיע אליו באינטרנט.
• תשתית:
האם יש אתר קיים והאם הוא משרת את המטרות של העסק? במידה ומקימים אתר חדש - איזה סוג אתר זה, מה המסר העיקרי אותו הוא מעביר.
תכנון החשיפה ברשתות חברתיות, איזה רשת יעילה לנו ביותר.
• חשיפת האתר:
איך מודיעים לעולם ולמנועי החיפוש שיש לנו אתר חדש.
• שיווק מתמשך:
זה שיש לנו אתר, טוב ככל שיהיה, עדיין לא אומר שהלקוחות ינהרו לעסק שלנו. חייבים לתכנן פעולות שיווק מתמשך, בחינם או בתשלום.
• תקציב: כמה כל זה יעלה
• מדידת תוצאות:
אחרי כל ההשקעה הזאת צריך למדוד את התוצאות ולבדוק מהו ערוץ השיווק היעיל ביותר.
• טכנולוגיה:
נכון, טכנולוגיה רק בסוף. רק אחרי שתכננו את האסטרטגיה וקבענו תקציב שיווק נעבור לתכנון הטכני של התשתית והשיווק המתמשך.
ומי יכין עבורנו את תוכנית השיווק באינטרנט?
בדיוק כפי שקיימים מומחים להכנת תוכנית עסקית או תוכנית מימון, ישנם בישראל מספר יועצי שיווק דיגיטלי מעולים שיסייעו בכתיבת תוכנית שיווק באינטרנט לעסק.
הקריטריון החשוב ביותר בבחירת יועץ כזה הוא ניסיונו העסקי והדגש שהוא נותן על השגת המטרה העסקית לפני שצוללים לטכנולוגיה.
כמה תעלה תוכנית שיווק באינטרנט?
שאלה לא נכונה! צריך לשאול - "מה ההשקעה הנדרשת?"
תוכנית שיווק באינטרנט היא ההשקעה הנבונה ביותר שעסק יכול להשקיע לפני התחלת המסע בשיווק באינטרנט. מדד עלות-תועלת של תוכנית כזאת הוא גבוה, ויחסוך אלפי שקלים של הוצאות מיותרות.
לסיכום -
בעסקים כמו בעסקים. מילת המפתח היא תכנון והדבר נכון כפליים כשמדובר בשיווק העסק באינטרנט. תוכנית שיווק מקצועית תסייע לעסק להתרכז בהשגת המטרה העסקית תוך כדי בקרה של הוצאות השיווק מחד ותוצאות השיווק מאידך.
עסק שמתחיל את מסע השיווק שלו ברחבי הרשת ללא תוכנית עלול למצוא את עצמו ללא כל התקדמות עסקית אבל עם חור גדול בקופת התקציב.
עידו יצחקי, מומחה לשיווק באינטרנט לעסקים, מנהל יחידה עסקית בפינגווין אסטרטגיות B2B Marketing Services
שם לעצמו למטרה לסייע לעסקים בתחום השיווק באינטרנט, סיוע המבוסס על נסיונו העשיר בניהול עסקי ועל השגת המטרה העסקית בראש ובראשונה.
ליווי העסק מתחיל בתוכנית שיווק באינטרנט, ממשיך דרך הקמת תשתית אינטרנט נכונה ויעילה ועד ניהול שוטף של השיווק הדיגיטלי - הכל לפי צרכי הלקוח ובהתאם לתקציבו.